Eftermiddagen började med utvecklingsamtal...

Siris förskola. Vi fick se bilder och film på skruttungen och kompisarna. Allt var bra, hon är glad, aktiv, leker med alla barn, kan styra en lek men också följa och har en stark vilja... Oja, det vet vi om, kan vara problimatiskt ibland men jag ser det som en bra egenskap längre fram i livet.
Det var i allafall skönt att höra att allt funkar och hon trivs. Vi är väldigt nöjda med personalen och aktiviteterna de gör. Tema i vår är Bockarna Bruse, de spelar teater, målar och leker. Vi har märkt av detta hemma när Siri bygger en bro med sina små stolar och säger "nu trollen inte ta mej"
Något annat som är nytt är bestämda platser på samlingen, tydligen har de fått sitta var de vill innan och gå ur samlingen när koncentrationen brister... Nu är alla barnen lite större (när de började var nästan alla lite dryga året eftersom det är en nyöppnad förskola blev det många i samma ålder) så det går att ha kortare samlingar med sånglådor och vänta på sin tur och samtidigt glädjas åt  att kompisarna får välja låda.
Jag fick erfara detta hemma igår kväll när Siri tilldelade mej en plats på mattan i hennes rum och sa "mamma, det är samling nu, det är en plats ledig där"

Efter samtalet gick jag förbi Sofiagården för att lämna tillbaka nycklen... Fick med mej ett info om kyrkans aktiviteter för små barn. Är babysång imorgon,gick på det när Siri var bebis, väldigt mysigt. Nackdelen är att Ellie oftast sover vid den tiden känns lite dumt att sjunga barnsånger utan barn.... fast man får ju fika med de andra föräldrarna.
Jag får se hur jag gör. De har även öf med utelek i sommar som Siri också kan vara med på, perfekt för oss som inte är på  den vanliga förskolan då.

Ellie vaknade och skrek, förstod att hon var varm och hungrig så vi skyndade hemåt för lite mellanmål till både stor och liten.

Var bara hemma och vände innan vi körde till Maxi. Hade tur och träffade Rebecca , Micke och Lova utanför. Siri ville åka i deras vagn istället så C och jag hade "barnvakt" under tiden vi handlade. Tjejerna stannade till i bokavdelningen och läste lite. När vi betalade åkte de en av bilarna som står vid utgången. Siri ville åka mer och Lova att bilen skulle stanna.

Väl hemma igen.. Geetha kom förbi på middag. Jag lagade ett nytt recept som var otroligt gott! Pepparrotgratinerad kassler se här . Var en gratäng med palsternacka jag skivade i lite morötter också och serverade broccoli till. Det gillade Siri.




Tungan rätt i mun när det bakas bullar till Geetha




God middag med trevligt sällskap




Nyvaken, ligger på magen och tar i....


Ellie
sov under tiden vi åt middag, hon behövde verkligen det. Har sovit otroligt lite idag och är snuvig hon också. Hon vaknade till en stund så hon kunde äta och leka innan det var dags för sängen igen.

Idag kom nya mama med posten, har inte ens hunnit öppna den...ska lägga mej på soffan och läsa ett tag innan även jag måste krypa i säng.



Lite mammalyx

Ha en skön kväll eller det kanske redan är natt för flera....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0